Koulutusten rakenne

Millaisista osista tutkinnot ja valmentava koulutus koostuvat?

Koulutusten ja tutkintojen rakenne

Ammatillinen perustutkinto 180 osp

  • Ammatilliset tutkinnon osat 145 osp
    • Pakolliset tutkinnon osat
    • Valinnaiset tutkinnon osat
  • Yhteiset tutkinnon osat 35 osp
    • Viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen
    • Matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen
    • Yhteiskunta- ja työelämäosaaminen
    • Yhteisten tutkinnon osien valinnaiset osaamistavoitteet

Tutkintokoulutukseen valmentava koulutus (TUVA) 38 viikkoa

Kaikille yhteinen koulutuksen osa:

  • Opiskelu- ja urasuunnittelutaidot (2-10 viikkoa)

Valinnaiset koulutuksen osat, joista opiskelija suorittaa vähintään kaksi:

  • Perustaitojen vahvistaminen (0–30 viikkoa)
  • Ammatillisen koulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen (0–30 viikkoa)
  • Lukiokoulutuksen opinnot ja niihin valmentautuminen (0–30 viikkoa)
  • Arjen taidot ja yhteiskunnallinen osallisuus (0–20 viikkoa)
  • Työelämätaidot ja työelämässä tapahtuva oppiminen (0–20 viikkoa)
  • Valinnaiset opinnot (0–10 viikkoa)

Työhön ja itsenäiseen elämään valmentava koulutus (TELMA) 60 osp

Koulutus koostuu valinnaisista koulutuksen osista, joita ovat

  • Ammatillisen toimintakyvyn vahvistaminen
  • Opiskeluvalmiuksien vahvistaminen
  • Työelämään valmentautuminen
  • Muut valinnaiset koulutuksen osat
    • työelämään valmentautuminen
    • harrastuksia tai muita opintoja, jotka tukevat koulutuksenSanastoa

Koulutuksen sanastoa

HOKS

HOKS eli henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma tehdään jokaiselle opiskelijalle. HOKSin avulla suunnitellaan opintoja ja tulevaisuutta opintojen jälkeen.

HOKS perustuu yksilöllisiin vahvuuksiin, tavoitteisiin, valintoihin ja tuen tarpeeseen. HOKSia täydennetään opintojen edetessä.

Tutkinnon perusteet

Jokaisella perustutkinnolla on omat valtakunnalliset tutkinnon perusteet. Tutkinnon perusteet kertovat tutkinnon:

  • sisällön
  • ammattitaitovaatimukset
  • osaamistavoitteet ja
  • arviointikriteerit.

Löydät tutkinnon perusteet osoitteesta eperusteet.opintopolku.fi (ePerusteet).

Koulutusten perusteet TUVA ja TELMA

Koulutusten perusteet TUVA ja TELMA

Valmentavissa koulutuksissa on valtakunnalliset perusteet. Perusteet kertovat koulutuksen osan:

  • sisällön
  • osaamistavoitteet
  • osaamisen arvioinnin

Löydät koulutusten perusteet osoitteesta eperusteet.opintopolku.fi (ePerusteet).

Osaamisperusteisuus

Osaamisperusteisessa opiskelussa ratkaisevaa on osaamisen saavuttaminen, ei opiskeluun käytetty aika.

Ammattitaidon ja osaamisen voi saavuttaa monilla eri tavoilla. Osaaminen on osaamista, olipa se hankittu missä tahansa. Opiskelijoiden opinnot etenevät eri tahtiin, erilaisia polkuja ja niinpä opiskelijat voivat myös valmistua eri aikaan.

Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen

Jos sinulla on aiemmin hankittua osaamista, joka vastaa suoritettavan tutkinnon tai koulutuksen perusteiden ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita, osaamisesi tunnistetaan, tunnustetaan ja kirjataan HOKSiin.

Tuva koulutuksessa ei tehdä osaamisen tunnustamista. Opiskelija hankkii puuttuvaa osaamista. Aiempi osaaminen huomioidaan HOKS:ia tehdessä..

Osaamista voi tunnistaa ja tunnustaa opintojen alussa ja myös niiden aikana. Tunnistaminen tehdään tutkinto- tai työtodistusten tai muun selvityksen (esimerkiksi osaamiskartoitus tai haastattelu) perusteella. Tunnustaminen tehdään toimivaltaisen viranomaisen antamien todistusten tai opintosuoritusotteiden tai vastaavien asiakirjojen perusteella.

Osaamispiste

Opintojen laajuus ilmoitetaan osaamispisteinä (osp). Osaamispisteet perustuvat osaamiseesi, eivät aikaan jonka käytät opintoihin.

Osaamisen arvioinnin mukauttaminen

Mikäli erityistä tai vaativaa erityistä tukea tarvitseva opiskelija ei pedagogisista järjestelyistä ja saamastaan tuesta ja ohjauksesta huolimatta pysty saavuttamaan tutkinnon osan ammattitaitoa ja osaamista tyydyttävä 1-tasoisesti, voidaan arviointi mukauttaa niiltä osin, kuin se on välttämätöntä. Opettaja laatii opiskelijalle yksilölliset mukautetut arviointikriteerit ammattitaitovaatimuksittain tai osaamistavoitteittain.

Ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista poikkeaminen

Ammattitaitovaatimuksista ja osaamistavoitteista poikkeamisella tarkoitetaan järjestelyjä, joissa ammatillisen perustutkinnon suorittajan ei tarvitse osoittaa perustellusta syystä jotakin tutkinnon perusteiden edellyttämää osaamista. Poikkeamisen tavoitteena on, että opiskelija voi suorittaa tutkinnon, vaikka hän ei joiltakin osin voi saavuttaa tutkinnon perusteiden mukaisia ammattitaitovaatimuksia tai osaamistavoitteita.

Osaamisen osoittaminen ja näyttö

Perustutkinnoissa osaamisen osoittamiseen ensisijainen tapa on näyttö. Näytössä osoitat osaamisesi aidossa työtilanteessa työpaikalla.

Opiskelija voi osoittaa yhteisten tutkinnon osien ja niiden osa-alueiden osaamisen näytössä ammatillisen tutkinnon osan yhteydessä. Yhteisten tutkinnon osien osaaminen voidaan tarvittaessa osoittaa myös muulla tavoin, kuten kirjallisilla tehtävillä tai haastattelulla.

Valmentavassa koulutuksessa osaamisen osoittamistapa on muu kuin näyttö. Valmentavassa koulutuksessa osaamista osoitetaan esimerkiksi tekemällä työtehtäviä tai arjen askareita.

YTO

YTO tarkoittaa yhteisiä tutkinnon osia, jotka antavat yleisiä työelämä- ja ammattitaitovalmiuksia. Yhteiset tutkinnon osat sisältävät pakollisia ja valinnaisia opintoja.

Todistus

Opiskelija saa opinnoistaan todistuksen. Todistus kuvaa hankittua osaamista.

Koko tutkinnon suorittamisesta saa todistuksen tutkinnon suorittamisesta. Tutkinnon osan tai osien suorittamisesta saa todistuksen suoritetuista tutkinnon osista. Tutkintokoulutukseen osallistumisesta saa todistuksen tutkintokoulutukseen osallistumisesta. 

Jos opiskelija ei joissakin tutkinnon osissa saavuta osaamisen arvioinnin mukauttamisen tai ammattitaitovaatimuksista tai osaamistavoitteista poikkeamisen takia kyseisen tutkinnon osan keskeistä osaamista, hän ei saa tutkintotodistusta tai todistusta suoritetuista tutkinnon osista. Tällöin hänelle annetaan todistus opiskelijan osaamisesta. Todistus opiskelijan osaamisesta sisältää sanallisen kuvauksen opiskelijan osaamisesta. 

Samoin valmentavissa koulutuksissa saa todistukset valmentavan koulutuksen suorittamisesta, todistuksen suoritetuista koulutuksen osista ja todistuksen valmentavaan koulutukseen osallistumisesta.