Opiskelu Spesiassa (selko)

Ammattiopisto Spesia

Spesia on ammattiopisto,
joka toimii eri puolilla Suomea.
 

Spesia on koulu nuorille ja aikuisille,
jotka tarvitsevat erityistä tukea.

Tukea voi tarvita esimerkiksi

  • oppimisen vaikeuden
  • vamman
  • sairauden tai
  • arjen pulmien takia. 

Yksi asia yhdistää meitä kaikkia:
Spesiassa jokainen saa loistaa.
 

Spesiassa opit taitoja,
jotka auttavat elämässä.

Myös vapaa-aika ja ystävät
ovat osa 
kivaa opiskelijaelämää. 

Opiskelijan palvelut

GDPR-asetuksen piilottamaa sisältöä
Hyväksyttyäsi evästeet sivuston ulkopuolinen sisältö (esim. Youtube-videot) ladataan sivulle

Opiskelija voi saada koulussa monia palveluita.
Haasteisiin saa tukea työntekijöiltä.

Vastuuopettaja opettaa ja auttaa arjessa.
Ohjaaja auttaa, kannustaa ja ohjaa.
Avustaja tukee itsenäisempää toimintaa.
Asuntolassa on myös töissä ohjaajia.

Opintotoimisto auttaa todistuksissa ja hakemuksissa.
Opinto-ohjaaja auttaa opintojen suunnittelussa.
Työvalmentaja auttaa työtaitojen harjoittelussa.
Kuraattori auttaa arjen haasteissa.
Terveydenhoitaja auttaa terveyden ja sairauden asioissa.
Psykologi auttaa mielen hyvinvoinnissa.

Kerro koulussa ongelmista, niin työntekijät voivat auttaa.
Yhdessä haasteisiin löytyy ratkaisut.

Opiskelijakunta-toiminta

GDPR-asetuksen piilottamaa sisältöä
Hyväksyttyäsi evästeet sivuston ulkopuolinen sisältö (esim. Youtube-videot) ladataan sivulle

Kaikki Spesian opiskelijat ovat opiskelijakunnan jäseniä.
Syksyllä äänestetään opiskelijakunnan hallitus.
Kaikki opiskelijat saavat äänestää ja asettua ehdolle.
Vaaleissa valitaan opiskelijoista edustajat myös koko Spesialle.

Opiskelijakunnan työ on:

  • edustaa opiskelijoita
  • parantaa Spesian toimintaa
  • lisätä opiskelijoiden yhdessä olemista
  • lisätä opiskelijoiden mahdollisuutta osallistua
  • tehdä koulusta mukavampi.

Osallistumalla vaikutat yhteisiin asioihin.
Toiminnassa oppii yhdessä työskentelyä.
Toiminnassa oppii tapahtumien järjestämistä.
Tervetuloa mukaan opiskelijakunta-toimintaan!

Tutor-toiminta

GDPR-asetuksen piilottamaa sisältöä
Hyväksyttyäsi evästeet sivuston ulkopuolinen sisältö (esim. Youtube-videot) ladataan sivulle

Sinulla on mahdollisuus osallistua tutor-toimintaan.
Tutor-opiskelija:

  • edustaa Spesiaa
  • ottaa vastaan uusia opiskelijoita
  • ottaa vastaan tutustujia ja vieraita
  • esittelee omaa koulutus-alaa
  • suunnittelee ja järjestää tapahtumia.

Tutor-toimintaan saa koulutuksen.
Tervetuloa mukaan tutor-toimintaan!

Ota yhteyttä

Marjaana Jauhiainen

opinto-ohjaaja
Jyväskylä
044 711 4415
Marjaana.Jauhiainen@spesia.fi
Jyväskylä ja Viitasaari.

Kati Karjalainen

opinto-ohjaaja
Pieksämäki
040 713 3952
Kati.Karjalainen@spesia.fi
Pieksämäki, Mikkeli, Kotka, Savonlinna.

Anu Kaskisuo

opettaja
Helsinki
040 517 3104
Anu.Kaskisuo@spesia.fi
TUVA-koulutuksen vastuuopettaja

Kaiju Neiglick

opinto-ohjaaja
Järvenpää
050 594 1357
Kaiju.Neiglick@spesia.fi
Järvenpää: IT-Tukihenkilö, kodinhuoltaja, kuvallisen ilmaisun toteuttaja, merkonomi, ohjelmistokehittäjä, toimitilahuoltaja

Annukka Pantsar-Oinas

opinto-ohjaaja
Järvenpää
044 777 8755
Annukka.Pantsar-oinas@spesia.fi
Järvenpää: artesaani (sisustusalan osaamisala), automekaanikko, kiinteistönhoitaja, koneasentaja, palvelulogistiikkatyöntekijä, pienkonemekaanikko

Vesa Tomberg

opinto-ohjaaja
Turku
050 593 5297
Vesa.Tomberg@spesia.fi
Kaarina: automekaanikko, pienkonemekaanikko, autokorimekaanikko Turku: ompelija, sisustustekstiilien valmistajat, palvelulogistiikkatyöntekijä, kokki, TELMA Rauma: TUVA, TELMA Uusikaupunki: TELMA