Spesian alat (selko)

Mitä aloja Spesiassa voi opiskella?

Spesian alat

GDPR-asetuksen piilottamaa sisältöä
Hyväksyttyäsi evästeet sivuston ulkopuolinen sisältö (esim. Youtube-videot) ladataan sivulle

Spesiassa voi opiskella monenlaisia aloja.
Spesiassa voi opiskella ammatillisen koulutuksen tai valmentavan koulutuksen.
Ammatillinen koulutus antaa sinulle ammatin.
Valmentava koulutus auttaa tulevaisuuden suunnittelussa.
VALMA-koulutus valmistaa ammatin opiskeluun.
TELMA-koulutus valmentaa itsenäisempään elämään.

Ammatillisia aloja on paljon. Eri paikkakunnilla on eri aloja.
Spesiassa voit valita sinulle sopivan alan.
Tutki rauhassa, mikä ala sopii sinulle.
Lisätietoa Spesian aloista saat Spesian nettisivuilta ja henkilökunnalta.

Ammatillisia koulutuksia

Ajoneuvoasentaja

Ajoneuvoasentaja oppii auton huollon, korjauksen ja asiakaspalvelun taitoja.
Ajoneuvoasentaja oppii myös autoalan tietoja ja taitoja.

Artesaani, sisustusala

Artesaani oppii tuotteiden suunnittelun ja valmistuksen ja käden taitoja.
Artesaani oppii myös taiteista ja alan tavoista.
Sisustusalan artesaani tekee sisärakentamiseen ja maalaamiseen ja huonekaluihin liittyviä töitä.

Artesaani, tuotteenvalmistus

Artesaani oppii tuotteiden suunnittelun ja valmistuksen ja käden taitoja.
Artesaani oppii myös taiteista ja alan tavoista.
Koulutuksessa voi suuntautua tekstiilitöihin tai koviin materiaaleihin kuten lasiin ja keramiikkaan.

Autokorinkorjaaja

Autokorinkorjaaja oppii autojen ja muiden kulkuneuvojen kolarivikojen ja ruostevaurioiden korjaamista.
Autokorinkorjaaja oppii auto¬alan tietoja ja taitoja.

IT-tukihenkilö

IT-tukihenkilö oppii tietotekniikan taitoja, esimerkiksi tietokoneiden, älylaitteiden ja ohjelmien käyttöön ottamista ja neuvontaa.

Kiinteistönhoitaja

Kiinteistönhoitaja oppii rakennusten ja pihojen hoitamisen töitä.
Kiinteistönhoitaja tutustuu rakennusten lämmitykseen, vesijohtoihin, ilmastointiin ja teknisten järjestelmien hoitamiseen.

Kodinhuoltaja

Kodinhuoltaja oppii tekemään siivoukseen, pyykkiin ja ruokaan liittyviä töitä.
Kodinhuoltaja oppii avustamaan asiakasta arjessa ja järjestämään vapaa-ajan toimintaa.

Kokki

Kokki oppii tekemään ruokaa erilaisissa keittiöissä.
Kokki oppii erilaiset ruoka-aineet ja keittiön koneet ja laitteet.
Kokki oppii valmistamaan hyvää ruokaa myös asiakkaille, joilla on erityisruokavalio.
Koulutuksessa voi tutustua myös eri maiden ruokiin.

Koneasentaja

Koneasentaja oppii konepajan taidot, koneiden asennusta ja automaatiotekniikan taitoja.
Koneasentaja oppii tekemään koneiden ja laitteiden asennuksia, korjauksia ja huoltoa.

Kuvallisen ilmaisun toteuttaja, graafinen suunnittelu

Graafisen suunnittelun koulutuksessa oppii graafista viestintää ja graafista muotoilua.
Kuvallisen ilmaisun toteuttaja oppii suunnittelemaan painotuotteita, mainoksia, sähköisiä julkaisuja ja kuvia niihin.

Kuvallisen ilmaisun toteuttaja, kuva- ja mediataide

Kuva- ja mediataiteen koulutuksessa oppii perinteisen kuvataiteen eri välineitä ja tapoja. Myös kuvien käsittelyä ja valokuvausta voi valita.
Kuvallisen ilmaisun toteuttaja oppii löytämään itselle parhaan tavan tehdä kuvataidetta.

Kuvallisen ilmaisun toteuttaja, valokuvaus

Valokuvauksen koulutuksessa opitaan valokuvauksesta ammattina.
Kuvallisen ilmaisun toteuttaja oppii työstä eri työpaikoissa ja valokuvaamisen tavoista.
Koulutuksessa voi myös tutustua esimerkiksi valokuvataiteeseen tai studiossa kuvaamiseen.

Levyseppä-hitsaaja

Levyseppä-hitsaaja oppii koneistamisen ja levytekniikan ja hitsaustekniikan taitoja.
Levyseppä-hitsaaja oppii käyttämään metallin työstämisessä tarvittavia koneita ja laitteita.
Levyseppä-hitsaaja oppii lukemaan hitsausohjeita ja tekemään niiden avulla hitsaustöitä.

Merkonomi

Merkonomi oppii asiakaspalvelua ja myyntiä.
Merkonomi oppii asiakaspalvelun, myynnin ja markkinoinnin töitä.
Koulutuksessa opitaan käyttämään toimiston työvälineitä ja sovelluksia.
Merkonomit opiskelevat Spesia Puodissa.

Ohjelmistokehittäjä

Ohjelmistokehittäjä oppii tietotekniikan erityistaitoja, esimerkiksi laitteiden ja ohjelmien käyttöön ottamista ja neuvontaa.

Ompelija

Ompelija oppii tekstiilialan ja vaatetusalan töitä.
Ompelija tutustuu vanhoihin ja uusiin materiaaleihin ja valmistustapoihin.
Koulutuksessa suunnitellaan ja tehdään vaatteita.

Pienkonekorjaaja

Pienkonekorjaaja oppii huoltamaan, korjaamaan ja tarkistamaan pienkoneita, joissa on moottori, työlaitteita ja moottori-kulkuneuvoja.
Pienkonekorjaaja oppii varmistamaan pienkoneen ja sen lisälaitteiden turvallisen toiminnan.
Pienkonekorjaaja oppii myös työssä tarvittavat välineet ja aineet.

Puuseppä

Puuseppä oppii erilaisia puualan töitä, erityisesti korjausrakentamista.
Puuseppä harjoittelee aluksi puun työstökoneiden käyttöä ja perustyövaiheita, kuten sahausta, höyläystä, porausta ja liimausta. Myöhemmin siirrytään tekemään monimutkaisempia töitä.

Puutarhuri

Puutarhuri oppii puutarha-alan taitoja ja pihojen ja puistojen rakentamista.
Puutarhuri oppii työssä käytettävät kasvit, työtavat ja työvälineet sekä paikat.
Koulutuksessa tutustutaan yrittäjän töihin.

Sisustustekstiilien valmistaja

Ompelija oppii tekstiilialan ja vaatetusalan töitä.
Ompelija tutustuu vanhoihin ja uusiin materiaaleihin ja valmistustapoihin.
Koulutuksessa suunnitellaan ja tehdään sisustustavaroita.

Toimitilahuoltaja

Toimitilahuoltaja oppii siivousta ja muita alan töitä.
Toimitilahuoltaja oppii ylläpitosiivousta ja perussiivousta ja pyykkitöitä. Toimitilahuoltaja oppii asiakkaiden avustamista arjessa ja keittiötöissä.
Koulutuksessa opitaan työssä tarvittavien koneiden ja laitteiden käyttöä.

Varastonhoitaja

Varastonhoitaja oppii varastopalvelujen töihin. Varaston töitä ovat esimerkiksi trukilla ajaminen, tavaran vastaanotto, säilytys ja keräily.
Varastonhoitaja oppii tavaran jakelua, varaston järjestelmiä ja kuljetusta sekä ajoneuvon kuormaamista.

Ympäristönhoitaja

Ympäristönhoitaja oppii ympäristön kunnostamiseen ja hoitamiseen liittyviä töitä.
Ympäristönhoitaja oppii ympäristökohteiden hoitoa ja tekemään selvityksiä ympäristön kunnosta.
Koulutuksessa tutustutaan myös jätehuollon ja kierrätyksen töihin.