Opiskelu Spesiassa (selko)
Ammattiopisto Spesia
Spesia on ammattiopisto,
joka toimii eri puolilla Suomea.
Spesia on koulu nuorille ja aikuisille,
jotka tarvitsevat erityistä tukea.
Tukea voi tarvita esimerkiksi
- oppimisen vaikeuden
- vamman
- sairauden tai
- arjen pulmien takia.
Yksi asia yhdistää meitä kaikkia:
Spesiassa jokainen saa loistaa.
Spesiassa opit taitoja,
jotka auttavat elämässä.
Myös vapaa-aika ja ystävät
ovat osa kivaa opiskelijaelämää.
Opiskelijan palvelut
Opiskelija voi saada koulussa monia palveluita.
Haasteisiin saa tukea työntekijöiltä.
Vastuuopettaja opettaa ja auttaa arjessa.
Ohjaaja auttaa, kannustaa ja ohjaa.
Avustaja tukee itsenäisempää toimintaa.
Asuntolassa on myös töissä ohjaajia.
Opintotoimisto auttaa todistuksissa ja hakemuksissa.
Opinto-ohjaaja auttaa opintojen suunnittelussa.
Työvalmentaja auttaa työtaitojen harjoittelussa.
Kuraattori auttaa arjen haasteissa.
Terveydenhoitaja auttaa terveyden ja sairauden asioissa.
Psykologi auttaa mielen hyvinvoinnissa.
Kerro koulussa ongelmista, niin työntekijät voivat auttaa.
Yhdessä haasteisiin löytyy ratkaisut.
Opiskelijakunta-toiminta
Kaikki Spesian opiskelijat ovat opiskelijakunnan jäseniä.
Syksyllä äänestetään opiskelijakunnan hallitus.
Kaikki opiskelijat saavat äänestää ja asettua ehdolle.
Vaaleissa valitaan opiskelijoista edustajat myös koko Spesialle.
Opiskelijakunnan työ on:
- edustaa opiskelijoita
- parantaa Spesian toimintaa
- lisätä opiskelijoiden yhdessä olemista
- lisätä opiskelijoiden mahdollisuutta osallistua
- tehdä koulusta mukavampi.
Osallistumalla vaikutat yhteisiin asioihin.
Toiminnassa oppii yhdessä työskentelyä.
Toiminnassa oppii tapahtumien järjestämistä.
Tervetuloa mukaan opiskelijakunta-toimintaan!
Tutor-toiminta
Sinulla on mahdollisuus osallistua tutor-toimintaan.
Tutor-opiskelija:
- edustaa Spesiaa
- ottaa vastaan uusia opiskelijoita
- ottaa vastaan tutustujia ja vieraita
- esittelee omaa koulutus-alaa
- suunnittelee ja järjestää tapahtumia.
Tutor-toimintaan saa koulutuksen.
Tervetuloa mukaan tutor-toimintaan!
Ota yhteyttä
Marjaana Jauhiainen
Kati Karjalainen
Anu Kaskisuo
Kaiju Neiglick
Annukka Pantsar-Oinas