Materiaalipankki
Kaipaatko uusia opetus- ja ohjausmateriaaleja työhösi? Tai harjoituksia itsetuntemuksesi ja elämänlaatusi parantamiseksi? Tutustu materiaalipankkiin koottuihin julkaisuihin ja materiaaleihin.
Uusimmat julkaisumme
Kaikki maksulliset julkaisut ja materiaalit löydät Spesian verkkokaupasta
Tarvekortit - Työväline opetus-, ohjaus- ja valmennustyöhön (sis. käyttövinkit)
Haluatko rikastuttaa keskusteluja, avata uusia näkökulmia ja luoda syvempää yhteyttä muihin osallistujiin? Spesia Asiantuntijapalvelujen uudet Tarvekortit tarjoavat siihen mahdollisuuden!
Pakka sisältää 42 korttia, jotka avaavat inhimillisiä tarpeita ja ohjaavat tunteiden ja käyttäytymisen juurille. Upeat suomalaiset luontokuvat herättävät sanojen merkityksen eloon. Korteissa tarvesanat ovat suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Tarvekortteja myydään Spesian verkkokaupassa.
(teksti jatkuu kuvan jälkeen)
Vinkkejä käyttöön
Käytä Tarvekortteja omalla tyylilläsi opetus-, ohjaus-, terapia- tai valmennustilanteissa. Ota Tarvekortit osaksi arkeasi ja avaa ovi oivalluksiin, ymmärrykseen ja merkityksellisiin kohtaamisiin.
- Johdattelevat tunteiden alkulähteille.
- Auttavat tunnistamaan vaikeidenkin tunteiden ja käytöksen takana olevia tarpeita.
- Soveltuvat sekä yksilö- että ryhmätyöskentelyyn.
- Ota käyttöön omalla tavallasi opetus-, ohjaus- ja valmennustilanteissa tai vaikkapa työnohjauksessa.
Käyttöesimerkkejä
- Hyödynnä eri tilanteissa yksittäisen tai useamman ohjattavan kanssa: Mieti, mikä tunne sinulla on tällä hetkellä. Valitse korteista se, mikä tarve on tunteesi takana. Mahdollisia jatkokysymyksiä: Mitä pitää tapahtua, jotta tarve tulee täytetyksi? Mikä tunne sinulle herää, kun tarve tulee täytetyksi?
- Pyydä ohjattavaa valitsemaan korteista sen mitä hän tarvitsee, jotta ryhmässä on hyvä olla. Tätä voi hyödyntää esimerkiksi ryhmän tutustumisvaiheessa. Mitä tarvitsen ryhmältä, mitä tarvitsen tähän lukukauteen tai mitkä ovat tarpeeni tänään? Tämän pohjalta voidaan tehdä myös yhteisiä pelisääntöjä.
- Ota välineeksi kuulla kuulumisia ja toiveita. Tapaamisen alussa ohjattava voi sanoittaa oman tarpeensa tapaamista varten. Toivooko hän esimerkiksi selkeyttä käsiteltäviin asioihin? Vai kenties hyväksyntää, arvostusta tai kuulluksi tulemista? Tapaamisen päätteeksi voidaan pohtia, kuinka oma tarve tuli tänään täytettyä ja mitkä asiat vaikuttivat tarpeen täyttymiseen.
- Ota välineeksi valmennus-, työnohjaus- tai terapiaprosessin alussa. Ohjattava voi sanoittaa, mitkä ovat hänen tarpeensa koko prosessille. Kaipaako hän vuorovaikutukselta esimerkiksi luottamusta, luovuutta tai rentoutta? Päästään keskustelemaan hänen toiveistaan ja ajatuksistaan prosessia kohtaan. Tarpeista keskusteleminen voi olla myös tavoitteen asettelun väline. Tarpeisiin voidaan palata vaikkapa jokaisella tapaamiskerralla ja suunnata keskustelua tarpeiden kautta aikaisemmin asetettuun tavoitteeseen.
- Ota välineeksi tunnetaitojen harjoitteluun. Tunteiden alla meillä on tarpeita, joita on usein vaikeampi tunnistaa kuin esimerkiksi ulospäin näkyvää kiukkua, vihaa, iloa tai surua. Mitä tunteiden alla on? Päästään keskustelemaan esimerkiksi siitä, kuinka omia tarpeita saisi arjessa enemmän tunnistettua ja kuinka niitä voisi ilmaista myös toisille.
(teksti jatkuu kuvan jälkeen)
Tilaa Spesian verkkokaupasta
Tarvekortteja myydään Spesian verkkokaupassa. Verkkokaupassa on kerrottu tarkemmat hinta-, tilaus- ja tuotetiedot.
Nepsy-materiaalipakki ammattilaiselle -kirja
Neurokirjon piirteiden vaikutukset heijastuvat elämän eri osa-alueille, kuten arjen toimivuuteen, sosiaalisiin suhteisiin, oppimiseen ja työhön. Teoksessa annetaan konkreettisia välineitä kuormittavien tilanteiden tunnistamiseen, ennakointiin, taitojen kehittämiseen ja arjen sujuvoittamiseen.
Nepsy-materiaalipakki ammattilaiselle auttaa opettajia, ohjaajia, kasvattajia ja valmentajia tukemaan ratkaisukeskeisesti henkilöitä, joilla on neuropsykiatrisia erityispiirteitä. Pääpaino on käytännössä toimiviksi havaituissa ja eri ikäryhmille sovellettavissa tehtävissä, jotka vahvistavat voimavaroja ja tukevat uuden oppimista.
Tehtäväpohjat saa kopioida omaan opetus- ja ohjauskäyttöön.
Menetelmät toimivat eri-ikäisten kanssa sekä yksilöohjauksessa että ryhmien kanssa toimittaessa. Osa tehtävistä on muotoiltu enemmän lapsen näkökulmasta, osa nuoren ja aikuisasiakkaan. Kirjassa annetaan vinkkejä myös eri tilanteisiin ja eri ikäryhmille soveltamiseen.
Kirjan näytesivut Santalahti-kustannuksen sivuilla (pdf).
Kirja on tehty yhteistyössä Santalahti-kustannuksen kanssa.
Tilaa Spesian verkkokaupasta
Kirja on myynnissä Spesian verkkokaupassa. Verkkokaupassa on kerrottu tarkemmat hinta-, tilaus- ja tuotetiedot.
(teksti jatkuu kuvan jälkeen)
Kirjailijat
Tuula Niskanen ja Virpi Jussila toimivat Spesia Asiantuntijapalveluissa erityisen tuen asiantuntijoina, neuropsykiatrisina valmentajina ja nepsy-kouluttajina. He ovat kouluttaneet satoja kasvatus-, sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia neuropsykiatristen erityispiirteiden tunnistajiksi, osaajiksi ja valmentajiksi. Tuula on taustaltaan varhaiskasvattaja, laaja-alainen erityisopettaja ja työnohjaaja ja Virpi psykiatrinen sairaanhoitaja.
Erityisen tuen työkalupakki työpaikkaohjaajalle
Erityisen tuen työkalupakki työpaikkaohjaajalle on painettu opas (kaksipuoleinen viuhka) erityisen tuen opiskelijoiden tukemiseen ja ohjaamiseen työpaikalla. Työkalupakista hyötyvät kaikki opiskelijan ohjausta tekevät. Työkalupakki sopii työpaikkaohjaajien lisäksi mainiosti myös opettajille ja ohjaushenkilöstölle.
Viuhkan ensimmäinen puoli kertoo:
- Perusasiat ammatillisesta koulutuksesta
- Erityisen tuen ja vaativan erityisen tuen erosta
- Arvioinnista, mukauttamisesta ja poikkeamisesta
- Työelämäjakson toteutuksesta ja vaiheista.
Toinen puoli avaa seuraavia tuen tarpeita ja keinoja:
- Minkälaisia tuen tarpeita voi olla?
- Miten tuen tarpeet näkyvät työpaikalla?
- Miten voin ohjata ja tukea opiskelijaa työpaikalla?
Hankkeissa tuotettuja materiaaleja
Alle on poimittu hankkeissa tuotettuja materiaaleja, malleja ja hyviä käytäntöjä. Tutustu Spesian hanketoimintaan.
Ammatillinen erityisopetus esittäytyy -videosarja
- Valmentavalta vauhtia tutkintokoulutukseen (YouTube) – Spesian opettajat kertovat VALMA-, TUVA- ja tutkintokoulutuksesta. Videolla kerrotaan myös miten Spesiasta valmistuneen Juhon opinnot etenivät valmentavalta tutkintokoulutukseen ja työelämään.
- TELMA-koulutuksella omilla vahvuuksilla työhön ja elämään (YouTube) – Mikä ja kenelle TELMA-koulutus on ja miten se auttaa tulevaan?.
- Esittelyssä valmentava koulutus (YouTube) – Mikä TUVA ja mikä TELMA? Mitä eroa on kahdella erilaisella valmentavalla koulutuksella?
- Erityinen tuki toisella asteella (YouTube) – Millaista tukea toisella asteella saa? Mitä eroa on erityisellä ja vaativalla erityisellä tuella?
Videot on tuotettu Nivus-hankkeessa.
Aloittavan (jatkuvan haun) opiskelijan ryhmäytymistehtävät
Ryhmäytymistehtävät JAMKin sivuilla (pdf)
Erilaisia tutustumistehtäviä ja omien vahvuuksien löytämistä värikkäällä fantasiakuvituksella höystettynä.
Materiaali on tuotettu SamPo – saumaton opintopolku -hankkeessa.
CREAR - digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline
Digitaalinen palvelutarpeen arviointiväline CREAR auttaa tunnistamaan opiskelijoiden hyvinvointia ja opintojen etenemistä haittaavia tekijöitä. Palvelukielet: suomi, ruotsi, englanti, selkokieli.
Palvelu on kehitetty Resilienssi ja tulevaisuususko -hankkeessa.
HELMI-peli opiskelijalle hyvinvoinnin eri teemoista
HELMI-pelialusta on tarkoitettu opiskelijalle, joka on kiinnostunut arvioimaan ja peilaamaan omaa tilannettaan syvemmin. Pelin teemat koskevat hyvinvoinnin eri osa-alueita:
- arjen sujuminen
- opiskelu
- sosiaaliset suhteet
- mieliala
- minä itse
Pelin vinkeistä, tehtävistä ja videoista löytyy erilaista ajateltavaa, linkkejä ja vinkkejä, jotka voivat auttaa eteenpäin omalla polulla.
HELMI-peli on kehitetty Euroopan Sosiaalirahaston (ESR) rahoittamassa Helmi-hankkeessa vuosina 2016-2018.
Kohti oikeaa opiskelupaikkaa -työkirja / Hitta rätt studieplats -arbetsbok
Kohti oikeaa opiskelupaikkaa -työkirja (pdf) on tarkoitettu nuorelle koko yläkoulun ajaksi. Sen avulla voi tutustua itseensä, löytää kiinnostuksen kohteita sekä vahvuuksia.
Hitta rätt studieplats -arbetsbok (pdf) är ett verktyg för dig när du under högstadietiden börjar fundera på fortsatta studier. Med hjälp av boken kan du lära känna dig själv, hitta nya intresseområden och upptäcka dina styrkor.
Materiaalit on tuotettu Nivus-hankkeessa.
Laatukatti vieköön - laadunhallinnasta ammatillisen koulutuksen opiskelijoille ja henkilöstölle
Laadunhallinnasta ja laadusta ammatillisen koulutuksen opiskelijoille (thinglink.com)
Laadunhallinnasta ja laadusta ammatillisen koulutuksen henkilöstölle (thinglink.com)
Laatu-katti vieköön! perehdytysmateriaalit on tuotettu Ammatillisten erityisoppilaitosten verkoston yhteistyönä Opetushallituksen rahoittamassa Koordinaatit laatumatkaajalle -hankkeessa ja päivitetty Laatu vieköön! hankkeessa 2018.
Monikulttuurisen oppijan tuen menetelmäpakki
Monikulttuurisen oppijan tuen menetelmäpakki (pdf) Avointen oppimateriaalien kirjastossa
Tämä materiaalipakki antaa valmiuksia oppimisvaikeuksien tunnistamiseen, kulttuuri- ja kielitietoisen ja toiminnallisen opetuksen toteuttamiseen, vahvuus- ja voimavarakeskeisten menetelmien käyttöön sekä yksilöllisten polkujen ja tukitoimien suunnitteluun.
Materiaali on tuotettu Ohjaan ja tuen monikulttuurista oppijaa -hankkeessa.
POINT-kysely - puheeksioton ja keskustelun apuväline opiskelijan ja opettajan väliseen ohjauskeskusteluun
POINT-kysely (pdf) on opiskelijan ja opettajan välisen ohjauskeskustelun tueksi kehitetty puheeksioton ja keskustelun apuväline. POINT-kyselyn tavoitteena on tunnistaa opiskelijan hyvinvointia ja opintojen edistymistä tukevia tekijöitä sekä opintojen keskeyttämisen liittyviä riskitekijöitä. Kyselyn käytöllä voidaan lisätä vuoropuhelua opiskelijan ja opettajan välillä sekä tuoda ohjaukseen tiiviimmin mukaan myös psykososiaalisen hyvinvoinnin näkökulma.
POINT-kyselyn käytössä on tärkeää huomioida sen vapaaehtoisuuteen, luottamuksellisuuteen ja salassapitoon liittyvät näkökohdat. POINT-kysely opettajan ohjeet. Ohjeistuksen lopusta löydät myös kyselyn käyttöä helpottavia vinkkejä käyttäjän muistilista -kohdasta. Kyselyn sananmuotoja voi tarvittaessa muuttaa ja usein se on jopa suositeltavaa (esim. jos opiskelijan kielitaito tai kielellinen ymmärrys on puutteellinen). Kysymykset voi käydä läpi esimerkiksi ryhmässä ja varmistaa, että vastaaja ymmärtää kysymyksen.
Muistathan, että mikäli POINT-kyselyn pohjalta käydyssä keskustelussa nousee esiin tuen tarvetta jollakin opiskelijan elämän osa-alueella, on tärkeää, että opiskelija saa haasteisiin tarvitsemaansa tukea, eikä jää niiden kanssa yksin. Tarvittaessa ohjaa opiskelija asianmukaisen tuen piiriin, kuten opiskelijahuoltoon. Katso Opettajan ohjeista lisää tietoa niistä osioista, joihin on syytä kiinnittää erityistä huomioita.
POINT-kysely on kehitetty Euroopan Sosiaalirahaston (ESR) rahoittamassa Helmi-hankkeessa vuosina 2016-2018.
Vahva ja taitava minä -työkirja nuorelle opintojen sujuvaan aloitukseen
Vahva ja taitava minä -työkirja nuorelle opintojen sujuvaan aloitukseen (pdf) JAMKin sivuilla
Työkirja sisältää seuraavat tehtäväalueet:
- Minä ja vahvuuteni
- Tunteet ja rentoutuminen
- Arjen taitoja
Materiaali on tuotettu SamPo – saumaton opintopolku -hankkeessa.
Virtuaalisen uraohjauksen poluilla - uraohjausta VR-oppimisympäristöissä
Vankka paketti luettavaa opetus- ja ohjaushenkilöstölle VR-pedagogiikasta, virtuaalisista oppimisympäristöistä sekä virtuaalisesta uraohjauksesta.
Julkaisu on tehty osana VOP – Virtuaalisesti omalla polulla -hanketta.
Tutkimukset ja kehittämistyöt
Alta löydät ajankohtaisia erityistä tukea koskevia tutkimuksia ja kehittämistöitä. Tutustu myös Spesian TKI-toimintaan.
Opinnäytetyö: Närhi, E. & Rahikainen, H. 2023. “Tunnetaitoihin ja itsetuntoon sain hyötyä” TUVA-opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin edistäminen osallistavien hyvinvointipajojen avulla
Elsa Närhen ja Hanna Rahikaisen opinnäytetyö: “Tunnetaitoihin ja itsetuntoon sain hyötyä” TUVA-opiskelijoiden psyykkisen hyvinvoinnin edistäminen osallistavien hyvinvointipajojen avulla (theseus.fi)
Opinnäytetyössä esitellään TUVA-opiskelijoille suunnattu hyvinvointipajamalli. Pajojen tarkoituksena on tukea opiskelijan psyykkistä hyvinvointia muun muassa arjen valintojen ja voimavarojen, itsetuntemuksen ja vahvuuksien kautta. Pajatyöskentely vahvisti erityisesti tunnetaitoja ja itsetuntoa.
Väitöskirja: Ryökkynen, S. 2023. They did not give up on me: Vocational students’ perceptions of the special support in their studying
Sanna Ryökkysen väitöskirja: They did not give up on me: Vocational students’ perceptions of the special support in their studying (Helsingin yliopiston avoin julkaisuarkisto)
Opiskelijat arvostavat opiskelua, uusien taitojen oppimista ja kasvamista itsenäisemmiksi kansalaisiksi. Ymmärrystä ja tukea tarjoava opetushenkilöstö on merkittävä tukipilari heidän opintojensa onnistumisessa. Väitöstutkimuksessa peräänkuulutetaan tietoisuuden lisäämistä yhteiskunnan eri osa-alueilla.
Artikkelit ja blogit
Teemme yhteiskunnallista vaikuttamistyötä erityistä tukea tarvitsevien henkilöiden ja heidän kanssaan työskentelevien ammattilaisten puolesta. Lue viimeisimmät artikkeli- ja blogikirjoituksemme.
Honkanen, E., Danska, K., Kärnä, E. & Tanner, P. Kodin kanssa tehtävä yhteistyö ammatillisessa koulutuksessa
Eija Honkasen, Katja Danskan, Erja Kärnän ja Päivi Tannerin artikkeli: Kodin kanssa tehtävä yhteistyö ammatillisessa koulutuksessa (esignals.fi)
Kirjoituksessa kuvataan kodin kanssa tehtävää yhteistyötä ja sen toteutusta mukana toimivien opiskelijoiden, vanhempien ja ammatillisten oppilaitosten toimijoiden näkökulmista.
Tanner, P. Vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat tavallisissa amiksissa - Miten opinnot saadaan onnistumaan?
Päivi Tannerin blogi: Vaativaa erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat tavallisissa amiksissa – Miten opinnot saadaan onnistumaan? (spesia.fi)
Oppivelvollisuus on lisännyt erityisen ja entistä useammin myös vaativan erityisen tuen osaamisen tarvetta yleisissä ammattioppilaitoksissa. Moni on huolissaan niin tukea tarvitsevien opiskelijoiden pärjäämisestä kuin opettajien jaksamisesta. Onnistuneen opintopolun rakentamiseen on kuitenkin hyvät mahdollisuudet ja monia tukimuotoja. Ammatillisten erityisoppilaitosten osaamista ja keinoja kannattaa hyödyntää.
Jäntti, M. 2024. Osaamisen sekametelisopasta toimivaan työkalupakkiin. Teoksessa Savikuja T., Happo I., Talonen E. & Virtanen, P. (toim.) Erityisen tukevia menetelmiä - tietoa ja konkretiaa ammatilliseen koulutukseen. (16-23). Santalahti.
Marja Jäntti kirjoittaa Osaamisen sekametelisopasta toimivaan työkalupakkiin -artikkelissaan osaamisen kehittämisestä:
Maailmanlaajuista arvostusta saaneen suomalaisen koulutuksen oppimistulokset ovat valitettavasti heikentyneet jo pitkään. Keskeinen koulutuspoliittinen haasteemme onkin ratkaista, miten koulutus- ja osaamistaso saataisiin uuteen nousuun. Yhtenä kehittämiskohteena on opetus- ja ohjaushenkilöstön koulutus. On selvää, että maailman muuttuessa nopeasti osaamista on päivitettävä koko työuran ajan. Suuri osa opettajista tekeekin näin – osa jopa siinä määrin, että heitä voisi kutsua täydennyskoulutusten harrastajiksi tai suurkuluttajiksi. Kun käytyjä koulutuksia ja osaamista on kertynyt paljon, on hyödyllistä tehdä inventaariota siitä, mitä kaikkea oma osaamisen salkku sisältää. Ovatko hankitut opit aktiivisessa käytössä omassa työssä tai työyhteisössä? Toisin sanoen onko käydyillä koulutuksilla ollut vaikuttavuutta? Henkilöstökoulutukset ovat työnantajalle tuntuva investointi. Siksi osaamisen kehittämistä on tärkeää johtaa suunnitelmallisesti. Esihenkilöt ovat keskeisessä roolissa varmistamassa, että yksittäisten työntekijöiden hankkima osaaminen leviää tiimin tai koko työyhteisön käyttöön.
Lisää blogeja löydät Spesiaalia-blogista.
Koulutuskalenteri
Asiantuntijapalvelujen koulutuskalenterista löydät parhaillaan avoinna olevat koulutukset ja ajankohtaiset tapahtumat. Tarjolla on myös maksuttomia koulutuksia.
Seuraa meitä
Olemme monessa mukana. Seuraa meitä somessa ja tilaa uutiskirje.
Spesia Asiantuntijapalvelut Facebookissa
Spesia Asiantuntijapalvelut Instagramissa