
Ympäristö ja sen vaatimukset asettavat reunaehdot hahmotuskyvyllemme ja sille, mikä on kulttuurisesti olennaista hahmottaa. Maahanmuuttajataustaisilla opiskelijoilla voi olla vaikeuksia hahmottaa erilaisessa kulttuuriympäristössä, mutta milloin on kyse varsinaisesta hahmotusvaikeudesta ja milloin vaikeudesta hahmottaa? Millainen tuki auttaa tilanteissa, joissa kieltä ei välttämättä voi käyttää kompensaatiokeinona?
Koulutuksessa pohditaan, kuinka maahanmuuttajataustaisten nuorten hahmottamisen taitoja tulisi arvioida ja tukea sekä esitellään konkreettisia keinoja taitojen harjaannuttamisen tueksi.
Kohderyhmä
Yläkoulussa ja toisella asteella työskentelevä opetustoimen henkilöstö. Osallistujien olisi hyvä olla perehtynyt hahmottamisen vaikeuksiin yleisellä tasolla jo aikaisemmin.
Toteutus ja aikataulu
Koulutus sisältää yhden koulutuspäivän ja oppimistehtävän. Oppimistehtävässä käsitellään hahmotusvaikeuksien ilmenemistä maahanmuuttajataustaisilla opiskelijoilla ja keinoja heidän tukemiseen.
Koulutuspäivä on 17.11.2023 klo 9-15.
Kouluttajat
- Suvi Ylönen, KM, YTM, laaja-alainen erityisopettaja, Nuorten Hahmola -hankkeen projektipäällikkö, Niilo Mäki Instituutti
- Maarit Sorjonen, FM, laaja-alainen erityisopettaja, erityisen tuen asiantuntija, neuropsykiatrinen valmentaja, Ammattiopisto Spesia
Maksuton koulutus
Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa ja kohderyhmään kuuluville osallistujille maksutonta.
Ilmoittautuminen
Ilmoittautumislomake löytyy Niilo Mäki Instituutin sivuilta.
Lisätietoja
Maarit Sorjonen
p. 044 765 1368
maarit.sorjonen@spesia.fi
Muutokset mahdollisia.
