Hahmotusvaikeudet päällekkäistyvät monien muiden vaikeuksien kanssa, mikä osaltaan vaikeuttaa hahmotusvaikeuksien tunnistamista. Koska päällekkäistyneista vaikeuksista syntyvä oppijan toimintakykyvaje muotoutuu aina yksilöllisten perustaitojen, ympäristön vaatimusten ja kompensaatiokeinojen eli korvaavien keinojen yhteisvaikutuksesta, täytyy tuen suunnittelun ja toteutuksenkin olla yksilöllistä.
Koulutuksessa perehdytään hahmotusvaikeuksien päällekkäistymiseen muiden oppimisvaikeuksien sekä nepsy-piirteiden kanssa ja pohditaan konkreettisen tuen suunnittelua ja toteutusta tilanteessa, jossa tuen tarpeita on useita.
Yläkoulussa ja toisella asteella työskentelevä opetustoimen henkilöstö. Osallistujien olisi hyvä olla perehtynyt hahmottamisen vaikeuksiin yleisellä tasolla jo aikaisemmin.
Koulutus sisältää kaksi koulutuspäivää ja oppimistehtävän. Oppimistehtävässä osallistujat laativat ja toteuttavat strukturoidun haastattelun, jolla pyritään kartoittamaan erilaisia nuoren arjessa näkyviä haasteita tarpeellisten tukitoimien kartoittamiseksi.
Aikataulu:
Koulutus on Opetushallituksen rahoittamaa ja kohderyhmään kuuluville osallistujille maksutonta.
Ilmoittautumislomake löytyy Niilo Mäki Instituutin sivuilta.
Maarit Sorjonen
p. 044 765 1368
maarit.sorjonen@spesia.fi
Muutokset mahdollisia.