Oppivelvollisuus on lisännyt erityisen ja entistä useammin myös vaativan erityisen tuen osaamisen tarvetta yleisissä ammattioppilaitoksissa. Moni on huolissaan niin tukea tarvitsevien opiskelijoiden pärjäämisestä kuin opettajien jaksamisesta. Onnistuneen opintopolun rakentamiseen on kuitenkin hyvät mahdollisuudet ja monia tukimuotoja. Ammatillisten erityisoppilaitosten osaamista ja keinoja kannattaa hyödyntää.

Oppivelvollisuusuudistuksen myötä ammatilliseen koulutukseen hakeutuu aiempaa enemmän vaativaa erityistä tukea tarvitsevia nuoria. Tuen tarpeet ovat moninaisia ja haastavia.

Ammatillisen koulutuksen kentällä käydään keskustelua siitä, mikä on näiden opiskelijoiden oikea opiskelupaikka, mihin he kuuluvat ja kenellä on osaamista ja resursseja tukea heidän opintojaan. Kuuluuko heidän kouluttamisensa ammatillisille erityisoppilaitoksille (AMEO) vai onko kaikilla ammatillisen koulutuksen järjestäjillä oltava valmiudet tarjota myös vaativaa erityistä tukea?

Tämä aihe nousee säännöllisesti esille Spesia Asiantuntijapalveluiden järjestämissä täydennyskoulutuksissa, kehittämishankkeissa ja ammattilaistapaamisissa. Lainsäätäjälle on ollut yllätys, kuinka paljon vaativaa ja monimuotoista tukea tarvitsevia opiskelijoita on. He kaikki eivät mahdu AMEO-oppilaitoksiin, joiden opiskelupaikkoja ei ole juurikaan lisätty viime vuosina. Korona-aika myös lisäsi vaativaa erityistä tukea tarvitsevien määrää. Eikä kasvava tendenssi ole varmastikaan taittumassa.

Näin ollen AMEOt hoitavat kaikkein vaativinta tukea tarvitsevat, ja jokaisen koulutuksen järjestäjän pitää parantaa osaamistaan ja valmiuksiaan tässä asiassa.

On kuitenkin olemassa erilaisia mahdollisuuksia ja valmiita malleja tukea vaativaa erityistä tukea tarvitsevaa opiskelijaa kaikissa ammatillisissa oppilaitoksissa. AMEO-oppilaitoksilla on lakisääteinen velvoite kehittää, ohjata ja tukea muita koulutuksenjärjestäjiä erityisen tuen suunnittelussa ja toteuttamisessa. Tämä on järjestämisluvassa oleva toinen tehtävämme.

Malleja ja tapoja tukea oppilaitoksia vaativan erityisen tuen tarjoamisessa

1. Puhelinneuvonta

Soittamalla Erityisen tuen Kuumalle linjalle saa maksuttoman 15 minuutin konsultaation ja tarvittaessa ehdotuksen jatkoa varten. Puheluun vastaa erityisen tuen asiantuntija Maarit Sorjonen Spesia Asiantuntijapalveluista. Kotisivuilta näkyvät syksyn 2024 soittoajat:

Kuuma linja – Ammattiopisto Spesia

2. Konsultaatiomalli

Spesia Asiantuntijapalvelut on kehittänyt opiskelijalähtöisen konsultaatiomallin, jonka avulla tuetaan erityistä tukea tarvitsevia opiskelijoita ja heitä ohjaavia ammattilaisia. Konsultaatiomalli on tarkoitettu avuksi oppilaitoksen erilaisiin arjen haasteisiin ja jokainen konsultaatio suunnitellaan ja toteutetaan tarpeiden mukaan. Kentällä kuulee toiveita, että me vaativan erityisen tuen toimijat jalkautuisimme enemmän oppilaitosten arkeen. Konsultaatiomallissa tämäkin on mahdollista!

3. Pedagoginen työnohjaus

Pedagoginen työnohjaus on tarkoitettu opetus- ja ohjausalan ammattilaisille. Pedagogisessa työohjauksessa löydetään ratkaisuja haastaviin tilanteisiin ja saadaan vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Pedagoginen työnohjaus vahvistaa osaamista, tuo välineitä arjen opetukseen ja ohjaukseen sekä purkaa työn taakkaa.

4. Telakka-toimintamalli

Mallissa koulutuskokeilussa ollut ja opiskelijaksi valittu erityisen tai vaativan erityisen tuen opiskelija opiskelee yleisen ammatillisen oppilaitoksen opiskelijaryhmän mukana ammatillisen erityisoppilaitoksen tuella ja ohjauksella. Tukea tarvitsevien opiskelijoiden osaamisen hankkiminen suunnitellaan ja toteutetaan yhdessä molempien oppilaitosten kanssa – monipuolisia oppimisympäristöjä hyödyntäen.Toiminta haastaa mielenkiintoisesti oppilaitoksien toimivan henkilöstön ja organisaatiot hakemaan yhteisiä toimivia käytänteitä – inklusiivisessa hengessä opiskelijoiden parhaaksi. Telakkamalli on alun perin Keski-Pohjanmaan ammattiopiston ja Ammattiopisto Luovin kanssa yhteistyössä kehitetty ja toteutettu pedagoginen malli. Telakkaa toteutetaan usealla paikkakunnalla.

5. Alueellinen yhteistyö

Koulutuksen ammattilaisten välinen yhteistyö on merkityksellinen asia – yhdessä toimien opimme toisiltamme ja toimimme tukea tarvitsevan nuoren hyväksi. Hyvä esimerkki toimivasta alueellisesta yhteistyöstä vaativan erityisen tuen ja erityisen tuen toimijoiden kesken on PAEK eli Pirkanmaan ammatillisen erityisopetuksen keskus PAEK – Pirkanmaan ammatillisen erityisopetuksen koordinaatiokeskus (ammattipolku.fi).

6. Verkostot

Spesia Asiantuntijapalvelut ylläpitää useita alueellisia erityisen tuen verkostoja. Verkoston jäseniä yhdistää halu kehittää omaa työtään, tehdä alueellista yhteistyötä sekä edistää erityistä tukea tarvitsevien asioita. Verkostoissa päivitetään osaamista ja jaetaan oman arjen iloja ja suruja. Ennen kaikkea näissä opitaan toinen toisiltamme erilaisia asioita!

Kaiken kaikkiaan yleisten amisten ja erityisamisten välinen yhteistyö ja osaamisen jakaminen on keskeistä, koska vaativan erityisen tuen opiskelijapaikkojen määrä ja koulutusalojen tarjonta ovat rajallisia, ne myös vaihtelevat alueittain. INKLU-hankkeessa on tavoitteena löytää uudenlaisia malleja vaativan erityisen tuen toteutukselle yleisissä ammatillisissa oppilaitoksissa. Yllä luetellut mallit ja keinot ovat jo nyt käytettävissä ja hyödynnettävissä!

INKLU-hankkeen tunnuskuva, jossa monivärinen lettipunos vaaleanvihreällä taustalla sekä sana "INKLU" ja EU-hankelogo.  EU-lippu ja teksti "Euroopan Unionin osarahoittama".

Spesia on mukana kansallisessa hankkeessa INKLU -Kohti inklusiivista ammatillista koulutusta,1.3.2024-31.8.2026. Hankkeessa kehitetään ammatillisessa koulutuksessa opiskelevien opiskelijoiden tarvitsemaa erityistä tukea opintojen aikana ja tuetaan työllistymistä. Kirjoitus on osa hankkeessa jaettavia vaativan erityisen tuen hyviä käytänteitä.

Päivi Tanner
Asiantuntijapalvelukoordinaattori
Ammattiopisto Spesia

Päivi Tanner, henkilökuva.