”Kaiken keskiössä on ihminen – hän on enemmän kuin työvoiman resurssi, nuppiluku tai käsipari. Nostetaan siis yhdessä näkyville eri tehtävissä toimivia eri ikäisiä ammattilaisia. Kyse ei ole vain nuorista, vaan työelämässä tarvitaan myös kokeneita konkareita ja Suomeen muuttaneita. Heillä jokaisella on oma tarinansa kerrottavana.”
Spesia haluaa kampanjassa nostaa esiin erityisesti sitä, miten monenlaisille osaajille työelämässä on tarvetta ja kuinka kaikenlaisille ihmisille on tilaa. Rehtori Tiina Meriläinen vakuuttaa, että kun oppiminen tapahtuu käytännönläheisesti, opintoihin saa tarvittavan tuen ja sopiva työ kohtaa oikean tekijän, syntyy loistavia onnistumisia ja ammatillisista erityisoppilaitoksista valmistuu työelämään motivoituneita täsmäosaajia.
”Kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan aina, mitä moninaisimpiin työtehtäviin. Ammattiopisto Spesian tavoitteena on, että jokainen saa loistaa myös työelämässä.”
EK:n Yrittäjävaltuuskunnan puheenjohtajan Tuomas Peren (Pintos Oy) mukaan ammattiosaaminen on yritysten arvokasta ydintä:
”Suomi ei pyöri päivää, tuntia tai minuuttiakaan ilman ammattiosaajia. He ovat myös etulinjassa ottamassa käyttöön uutta teknologiaa ja moderneja työtapoja. Jatkuva panostus korkeatasoiseen ammattiosaamiseen pitää Suomen kilpailukyvyn kunnossa. ”
Johtava asiantuntija Mirja Hannula toimii kampanjavastaavana EK:ssa. Hän iloitsee hankkeen herättämästä kiinnostuksesta:
”Ensimmäisessä aallossa mukaan on lähtenyt kattava läpileikkaus eri toimialoja, oppilaitoksia ja aktiivisia yrityksiä. Mukaan ovat tästä eteenpäinkin tervetulleita kaikki, jotka haluavat omilla viestintäteoillaan kertoa osaajien merkityksestä yhteiskunnassa. Kampanja lanseerattiin tänään 8.12., mutta se käynnistyy varsinaisesti tammikuun loppupuolella muun muassa sosiaalisen median eri kanavissa.”