Spesian opiskelijat viettivät yhteistä kevätjuhlaa perjantaina 3.6. Juhlaa seurattiin ryhmissä Teamsin välityksellä, minkä päätteeksi juhlallisuuksia jatkettiin oman ryhmän kesken.
Ohjelmassa oli paljon opiskelijoiden esityksiä eri paikkakunnilta. Valmistuvan opiskelijan, Anastasia Jouhkin, puheen voit katsoa Facebookista.
Rehtori Tiina Meriläinen piti tilaisuudessa elämänsä ensimmäisen selkokielisen puheen. Voit lukea puheen alta. Puheeseen toteutettiin myös kuvitettu tukimateriaali heikoimmin lukevia opiskelijoita varten.

Kuvateksti: Opiskelija seuraa rehtorin selkokielistä puhetta kuvitetun tukimateriaalin avulla.
Rehtori Tiina Meriläisen selkokielinen kevätjuhlapuhe
Hyvät loistavat opiskelijat ja loistavat Spesialaiset!
Rehtorilla on joka kevät iloinen työtehtävä.
Saan onnitella teitä Spesiassa opinnot päättäviä opiskelijoita
ja saan toivottaa hyvää kesälomaa niille, joilla opinnot Spesiassa vielä jatkuvat.
Ihminen oppii koko ajan uusia asioita.
Jokainen opiskelija on lukuvuoden aikana oppinut uusia taitoja.
Olet opinnoissa ehkä leiponut, käyttänyt kassakonetta tai vaikka ajanut trukkia ensimmäistä kertaa.
Olet opintojen aikana ehkä aloittanut uuden harrastuksen.
Myös minulle rehtorina on tärkeätä opetella uusia asioita.
Minulle uusi asia tänään on pitää teille tämä juhlapuhe selkokielellä.
Olen pitänyt Spesiassa rehtorin kyselytunteja.
Kyselytunneilla olen vastannut opiskelijoiden esittämiin kysymyksiin.
Minulta kysytään usein, että mikä on mukavin asia rehtorin työssä?
Minulla on kysymykseen yksi vastaus:
mukavinta on tavata teitä Spesian opiskelijoita.
Tänään mukavinta on onnitella Spesiassa opintonsa päättäviä opiskelijoita ja
kiittää kaikkia Spesian opiskelijoita ja henkilökuntaa hyvästä työstä.
Tänään Spesiassa opintonsa päättää 407 opiskelijaa.
Todistuksen saajat ovat opiskelleet
kahdellatoista eri paikkakunnalla.
Paljon onnea kaikille todistuksen saajille!
Todistuksen saaminen tarkoittaa, että opinnot Spesiassa päättyvät.
Uusi elämänvaihe odottaa.
Elämään tulee muutoksia.
Spesia haluaa antaa opiskelijoille tukea muutoksessa.
Vielä kesälläkin Spesiasta voi saada tukea
Selkokielelle kirjoitus | Maija-Stiina Jaatinen
Maija-Stiina Jaatinen | AMMATTIOPISTO SPESIA OY
esimerkiksi kuraattorilta, opinto-ohjaajalta tai opintosihteeriltä.
Myös läheiset ihmiset ja tukiverkostot auttavat sinua.
Ole rohkea.
Luota itseesi.
Luota siihen, että osaat.
Luota siihen, että asiat elämässä järjestyvät.
Tänäkin opintovuotena opintoihin on vaikuttanut korona.
Opintovuosi ei vieläkään ole ollut niin sanottu normaali.
Rajoituksia ja ohjeita on ollut paljon.
Maskeja on pitänyt käyttää, käsiä on pitänyt muistaa pestä ja on pitänyt muistaa turvaväli.
Aina opintoihon ei ole voinut osallistua koululla.
Opintoja ja niiden järjestämistä koskevia sääntöjä on suunniteltu ja toteutettu.
Maailmassa on ollut suuria muutoksia.
Rehtorina haluan kiittää Spesialaisia yhdessä tehdystä työstä.
Me Spesialaiset olemme selvinneet haasteista hyvin.
Spesiassa on opetettu, opittu ja tehty työtä.
Spesia on ollut turvallinen paikka meille kaikille.
Spesia on toiminut neljä vuotta.
T-Media tutki yhdeksäntoista oppilaitoksen mainetta ja yleisön luottamusta oppilaitosten toimintaan.
Spesia pärjäsi loistavasti.
Spesia tuli tutkimuksessa toiseksi.
Tutkimuksen tuloksen mukaan Spesialla on hyvä maine.
Hyvä maine tarkoittaa, että
- Spesiassa tehdään tärkeätä työtä.
- Spesiassa tehdyllä työllä on merkitystä koko yhteiskunnassa.
- Spesia on luotettava oppilaitos ja luotettava yhteistyökumppani.
- Spesiasta puhutaan hyvää.
Kesäloman jälkeen, syksyllä Spesiassa alkaa uusi lukuvuosi.
Syksyllä Spesiassa aloittaa 600 uutta opiskelijaa.
Selkokielelle kirjoitus | Maija-Stiina Jaatinen
Maija-Stiina Jaatinen | AMMATTIOPISTO SPESIA OY
Loistavassa Spesiassa on hyvä jatkaa työtä ja opiskelua.
Hyvää kesää kaikille Spesialaisille!
Vielä kerran paljon onnea opiskelijoille,
joiden opinnot päättyvät!
Tiina Meriläinen
rehtori, Ammattiopisto Spesia
Selkokielelle kirjoitus: Maija-Stiina Jaatinen