Etänä opiskeltaessa moni kaipaa kavereita. Arki voi tuntua yksinäiseltä ja olisi kiva jutella jonkun kanssa. Ammattiopisto Spesia päätti taklata opiskelijoiden yksinäisyyttä Kaveri-chatilla, josta löytyy arkipäivisin aina juttuseuraa, päivin illoin. 

Kaveri-chatissa linjoilla juttelevat Siru, Elina, Jukka ja Jussi. Chat on auki intrassa arkisin aamukymmenestä iltakymmeneen, paitsi perjantaisin klo 16 asti. Jotta tekniikka ei ole kenellekään este, opiskelija voi myös pyytää, että hänelle soitetaan. Tarvittaessa Chatista ohjataan eteenpäin esimerkiksi opiskeluhuollon tai oman kotikunnan palveluihin.

Erityistä tukea etäaikaan tarjotaan myös Kaveri-palvelulla. Siinä chat-henkilöstö välittää henkilökuntaa opiskelijoiden seuraksi erilaisiin ulkoaktiviteetteihin. Yhdessä voidaan lähteä vaikka lenkille, luontoretkelle, pihakahveille tai koiraa ulkoiluttamaan. Spesiassa halutaankin tarjota tukea ja yhteydenpitoa monin eri tavoin, jotta kukaan ei jäisi yksin.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)
Spesian kaveri-chatin mainoskuva

Kaveri-chatin Jukka kertoo

Jukka Heikkinen on yksi Spesian neljästä Kaveri-chatin päivystäjästä. Miten chat-toiminta on lähtenyt käyntiin, millaisen vastaanoton se on saanut ja millaisista asioista opiskelijat haluavat jutella?

”Alussa jännitti, pystynkö auttamaan?”

Minua kysyttiin mukaan uuteen Kaveri-Chat palveluun. Palvelu oli vasta käynnistymässä, alustava pohja suunniteltu, sen vuoksi ajatus hieman jännitti. Kuitenkin koin että tässä on kyse hyvin tärkeistä asioista, joten asiaa ei tarvinnut miettiä kahdesti.

Mukaan lähtemistä helpotti se, että pohja palvelulle oli hyvin mietitty, toisaalta saimme kuitenkin myös itse vaikuttaa siihen, miten palvelua tulevaisuudessa toteutetaan ja kehitetään. Ja toimintaan oli saatavilla tukea ja apua, tarpeen vaatiessa.

Ensimmäiset päivät menivät hyvin kiireisesti. Joka kerta kun avasin Chatin, oli jännitystä päällä, kuinka monta opiskelijaa tänään ottaa yhteyttä Chatin kautta. Minkälaisia asioita käymme läpi, minkälaisia tarinoita heillä on kerrottavana. Pystynkö auttamaan, mikäli opiskelijalla on hätä?

”Aiheet usein mieltä painavia, tärkeitä, koskettavia”

Nyt Kaveri-Chat on ollut käytössä pari viikkoa ja toimintaan on tullut rutiinia, ohjelmien käyttö sujuu ja keskustelut soljuvat luontevasti. Opiskelijat ovat ottaneet Kaveri-chatin hienosti käyttöönsä, kävijöitä on paljon, palvelua pidetään tärkeänä ja meillä on jo vakituisia keskustelijoita.

Aiheet ovat olleet usein opiskelijoiden mieltä painavia, tärkeitä, koskettavia, mutta kuitenkin pääosin sellaisia että olemme pystyneet niitä käsittelemään Chatissa, ilman tarvetta ulkopuoliseen apuun. Mikäli ulkopuolista apua tarvitaan, olemme saaneet hyvät ohjeistukset tilanteisiin ja apua on saatavilla nopeasti.

”Spesian henki näkyy, kaikki ovat täysillä mukana”

Meillä on hyvä tiimi chattaamassa ja koordinoimassa palveluita. Ydinjoukon muodostaa neljä työntekijää. Tehtävien jako, vuoroista sopiminen, kaikki sujuu mallikkaasti. Ja tiimin jäseniltä saa apua tarvittaessa, kaikki ovat täysillä mukana.

Spesian hyvä ja kannustava henki näkyy myös kaikkien Spesian toimipisteiden henkilökunnan halukkuudessa osallistua tukipalveluihin, joihin kuuluu mm. todella tärkeät opiskelijoiden henkilökohtaiset tapaamiset.

Ylpeänä ja iloisena spesialaisena avaan kohta Kaveri-chat palvelun, valmiina keskustelemaan meidän upeiden opiskelijoiden kanssa!

Jukka Heikkinen
Koulunkäynnin ja asumisen ohjaaja
Järvenpää