Vietän tänä syksynä kolmekymppisiä. En valitettavasti syntymäpäiviäni, vaan työelämässä tapahtuvan oppimiseni tasavuotta, kolmea vuosikymmentä erityisen tuen parissa. Monenlaista oppia on matkalta mukaan tarttunut, mutta valmista ei ole vielä tullut – ja hyvä niin!

Mistä ja miten osaamiseni on kertynyt?

Eichingerin ja Lombardon tunnetun 70:20:10-mallin mukaan 70 % oppimisesta tapahtuu omassa työssä tekemisen ja kokemisen kautta, 20 % muiden kanssa vuorovaikutuksessa toimien ja vain 10 % muodollisissa koulutuksissa.

Kuva: Työ ja oppiminen: 70:20:10-malli. Eichinger & Lombardo, 1996
Kuva: Työ ja oppiminen: 70:20:10-malli. Eichinger & Lombardo, 1996.

Tämän laskuopin mukaan takanani on reilu 20 vuotta tekemällä oppimista, kuutisen vuotta vuorovaikutusta työkaverien kanssa ja vielä kolme vuotta täydennyskoulutuksissa vietettyä aikaa.

70:20:10-malli kehitettiin 1990-luvulla. Ovatkohan aika ja oppimisen paikat muuttuneet niistä ajoista? Kokemukseni mukaan näin on. Erityisesti asiantuntijaorganisaatioissa yhdessä tekeminen, kehittäminen ja osaamisen jakaminen ovat haukanneet ison palan yksin puurtamisen kakkupalasta.

Teamsit, Skypet ja yhteiset työskentelyalustat

Erilaiset työskentelyalustat tarjoavat ja myös vaativat meiltä jatkuvaa vuorovaikutusta, yhdessä ideointia ja asioiden rakentamista. Näissä tilanteissa me ehkä huomaamattammekin, opimme sujuvasti lisää muiden tiedoista, taidoista, toimintamalleista ja kokemuksista. Ilmaista ja kätevää, eikö totta!

Toki formaaleilla täydennyskoulutuksillakin on paikkansa osaamisen lisäämisessä. Hyvin valmistellut koulutukset, joissa uusin, tutkittu tieto, ajantasaiset välineet, työkalut ja menetelmät virkistävät ja voimaannuttavat. Ne pitävät meitä kiinni ajassa, tarjoavat uusia näkökulmia ja kivoja kohtaamisia arjen työn ulkopuolelta.

Kun saamme lisää uutta osaamista, saamme myös työnhallinnantunnetta sekä onnistumisen kokemuksia.

Löytyykö sinun organisaatiostasi osaamisen jakamisen paikkoja?

Millaisissa tilanteissa kollegasi voi jakaa kuulemaansa käytyään erinomaisessa koulutuksessa? Onko teillä luontevia osaamisen jakamisen paikkoja, joissa voi kertoa muille uusista ajatuksista, ideoista ja toimintamalleista, joita on koulutuksessa saanut? Onko niistä aikaa jutella yhdessä, jalostaa ja jalkauttaa juuri teidän työpaikan käyttöön?

Luontevat osaamisen jakamisen paikat

Luontevat osaamisen paikat monikertaistavat helposti yhden ihmisen koulutuksesta hankkiman osaamishyödyn. Siksi niihin kannattaisi panostaa. Lisäksi osaamisen edistäminen on tehokasta lääkettä työhyvinvoinnille sekä kasvualusta luovuudelle ja uusille innovaatioille – organisaation menestymisen arvokkaita timantteja kaikki. 

Minun oppimisreppuuni ovat vuosikymmenet tuoneet melkoisesti tavaraa. Parasta on se, että mitä enemmän tavaraa reppuun kertyy, sitä kevyempi se on päivittäisessä työssä kantaa. Osaaminen kannattelee – niin minua kuin koko työyhteisöäkin. 


Pia Lehto-Kulmala
kehittämiskoordinaattori
Ammattiopisto Spesia