Radio Spesia on aloittanut julkiset lähetykset Spotifyssa ja YouTubessa. Jatkossa se julkaisee säännöllisesti opiskelijoiden tuottamia podcasteja, haastatteluita ja erilaisia mediatöitä.

Ohjelmia tehdään monipuolisesti erilaisista opiskelijoita ja yleisöä kiinnostavista aiheista, joista osa koskettaa, osa viihdyttää ja saattaapa niistä joskus oppiakin!

Tärkeintä on saada nuorten aito oma ääni kuuluviin, puhua heitä kiinnostavista aiheista ja vahvistaa yhteisöllisyyttä. Samalla radiotoiminta on integroitu tavaksi suorittaa yhteisiä tutkinnon ja koulutuksen osia.

Monipuolista ohjelmatarjontaa

Opiskelija kuulokkeet päässä puhuu mikrofoniin, takaapäin kuvattunaRadio Spesia aloittaa toimintansa Kulttuuritripeillä, koulukiusaamista käsittelevällä sarjalla sekä haastattelemalla nuoria erilaisista diagnooseista ja erityisen tuen tarpeista. Jatkossa mukaan otetaan muitakin teemoja ja lisää mielenkiintoisia haastateltavia.

Radio Spesiaa tuotetaan ensisijaisesti Järvenpäässä Mediapaja Ääniraudalla. Myös luokkatiloissa voi tehdä äänityksiä pienimuotoisesti tilanteen niin vaatiessa.

– Käymme myös tekemässä haastatteluja ja lähetyksiä koulun ulkopuolella erilaisissa kulttuuri- ja urheilutapahtumissa, esimerkiksi Taitaja-kisat ja SAKUstars-kilpailut. Tavoite on jalkauttaa toimintaa mahdollisuuksien mukaan myös muille paikkakunnille, kaavailee toimintaa luotsaava Arto Kuusisto.

Luovuus ja laatu tasapainossa

Ääniraudan studio, punainen nojatuoli, jonka edessä on mikrofoni ja äänityslaitteisto sen vieressäOpiskelijat ovat olleet toiminnasta innoissaan. On tärkeää huolehtia sekä tekemisen vapaudesta, joka takaa innostuksen jatkumisen, että toisaalta aidosti laadukkaan tekemisen oppimisesta.

– Osa tuotannosta tehdään ihan puhtaasti opiskelijoiden ja oppimisen ehdoilla oppilaitoksen sisäisiin kanaviin, siinä pääsee luovuus valloilleen. Osa ohjelmista tehdään kuitenkin ohjatummin ja ammattimaisemmin ja niitä lähetyksiä voi kuka tahansa kuunnella jatkossa mm. Spotifysta, Kuusisto kertoo.

 

Kaksi opiskelijaa mikrofonien äärellä