Ammattiopisto Spesia on osana VOP-hanketta, jonka tarkoitus on auttaa nuoria ammatin- ja opiskelupaikan valinnassa virtuaalitodellisuuden avulla. Hankkeen avulla nuori pääsee kurkistamaan kiinnostavan koulutusalan arkeen.
VOP – virtuaalisesti omalla polulla -hanke on Ammattiopisto Spesian, Haaga-Helia Ammatillinen opettajakorkeakoulun ja EKAMIn yhteishanke, jonka tarkoitus on luoda henkilökohtaistettuja, autenttisia sekä immersiivisiä VR-oppimisympäristöjä edistämään opiskelijoiden digi-osaamista, ura- ja työelämätaitoja.
Spesian Pako peruskoulusta -osuus on tarkoitettu ensisijaisesti yhdeksäsluokkalaisille ja TUVA-linjalaisille, jotka miettivät seuraavaa askeltaan opintopaikan ja ammatinvalinnan suhteen. Pako peruskoulusta pitää sisällään kolme eri virtuaalitodellisuusympäristöä, jossa nuoren on mahdollisuus kurkistaa erilaisiin etenemismahdollisuuksiin eri koulutusaloille. Virtuaalilasien avulla kokemus tuntuu todelliselta, ja nuori voi oikeasti tuntea olevansa hetken ajan valitsemallaan koulutusalalla ja miettiä, tuntuuko urapolku hänelle sopivalta.
Pako peruskoulusta sisältää kolme eri VR-oppimisympäristöä: sisustusartesaani (työvalmennus), liiketoiminta sekä graafinen suunnittelu. VR-lasien avulla nuoret pääsevät tutustumaan aloihin helposti ja matalalla kynnyksellä, sillä virtuaalimaailmassa ei tarvitse olla oikeassa kontaktissa kenenkään kanssa, vaan aloihin saa tutustua omaan tahtiin.
(Artikkeli jatkuu kuvien jälkeen.)
Kuvateksti: Spesian Järvenpään pisteessä VR-oppimisympäristöjen testaaminen on ollut mahdollista jo aiemmin tänä vuonna. Muuten Pako peruskoulusta -peleihin Spesia on tarjonnut mahdollisuutta tutustua muun muassa erilaisilla opiskelijamessuilla.
Opiskelijat testasivat ja tykkäsivät lopputuloksesta
Spesian Järvenpään toimipaikassa yhdeksäsluokkalaiset ovat päässeet testaamaan VR-ympäristöjä tutustuessaan kouluun. Myös Spesian omat TUVAlaiset pääsivät syksyllä testaamaan oppimisympäristöjä. Opiskelijoilta saatu palaute oli positiivista.
Tieto- ja viestintätekniikkaa ohjelmistopuolella kolmatta vuotta opiskelevat Niko ja Leevi pitivät VR-oppimisympäristöjä mielenkiintoisena tapana tutustua eri opintopolkuihin.
– Tästä on hyötyä jollekin, joka miettii näille koulutusaloille hakemista, Niko ja Leevi tuumivat.
Niko ja Leevi myöntävät, ettei odotukset projektin lopputulosta kohtaan olleet kovin isot.
– Projekti oli kiinnostava ja odotukset onnistumiseen oli pienemmät, mutta tämä oli hyvin tehty. Ainut ongelma oli netin pätkiminen välillä.
Kiinnostavimpina oppimisympäristöinä molemmat pitivät graafista suunnittelua ja merkonomialaa. Valmistumisensa jälkeen Niko miettii yrityksen perustamista ja Leevi taas opintojen jatkamista.
(Artikkeli jatkuu kuvien jälkeen.)
Kuvateksti: VR-oppimisympäristöön heittäytyminen oli Spesian opiskelijoille Nikolle ja Leeville mieleistä. Nuoret kokivat VR-ympäristön hyväksi tavaksi tutustua opintoaloihin.
Nuorten on ollut mahdollisuus testata VR-ympäristöjä myös erilaisilla messuilla, joilla Spesia on ollut mukana. Palautetta nuorilta VR-kokemuksesta on kerätty eri tapahtumista. Eräs positiivinen palautteista noussut seikka oli se, että vastaajista 78 % oli kiinnostunut tutustumaan muihinkin Ammattiopisto Spesian oppimisympäristöihin VR-lasien avulla. Muutamia poimintoja opiskelijapalautteista:
”Aidontuntuisia tiloja ja henkilöitä. Kohteet ihan naaman edessä, se oli magee kokemus.”
”Pidin kun näytti, että olisi ollut itse Puodissa ja luokkahuoneessa.”
”Se oli hienosti toteutettu. Ihmettelen nykyaikaa, miten kaikki on niin hienoa ja teknologista ja sitä miten joku osaa tehdä tällaisia.”
”Se oli hauskaa. Sen elämyksen takia.”
”Oikein mielenkiintoinen, huumoria unohtamatta”
Lopputulos muokkautui palautteiden pohjalta
Opetusteknologian asiantuntija Jarkko Korhonen on yksi projektin toteutumisesta vastanneista henkilöistä Spesian puolelta. Hän kertoo olevansa tyytyväinen opiskelijoiden antamaan positiiviseen palautteeseen.
– Aloitimme palautteiden keruun heti, kun aivan ensimmäisistä 360-videoista oli nivottu tarinan alkutahdit. Jatkuvan palautteen keruun myötä kommentteja ja arvioita saimme yli 100 opiskelijalta.
Palautteiden pohjalta kehitettiin lopullinen versio Pako peruskoulusta -VR-ympäristöstä, johon oppimisympäristöihin tutustumiset käsikirjoitettiin vahvasti tarinallisena kokemuksena.
VR-laseilla uusiin oppimisympäristöihin tutustuttaessa välittyy voimakas läsnäolon tunne.
– Eräillä messuilla hankkeen esittelypisteelle alkoi kerääntyä hieman jonoa ja tiedustelin opiskelijalta jatkaako hän vielä katsomista – napakkana vastauksena tuli, että ’Nyt katsotaan vielä Spesia Puoti, koska olemme menossa sinne siivoamaan ensi viikolla’.
Korhonen kertoo, että palaute on ollut rohkaisevaa myös henkilöstön suunnalta.
– Työvalmennusta ajatellen rakensimme mukaan kohtauksia, joissa opiskelija käy työvalmentajan avustamana läpi muun muassa ansioluettelon tekemistä, työhakemuksen räätälöintiä ja videoesittelyn tekemistä. Otimme tarinaan mukaan myös visuaalisesti mieleen jäävän kykyjenetsijän, jonka roolia pelaajat ovat ihastelleet.
Marraskuun lopulla Spesiassa järjestettävissä avoimien ovien päivänä yläkoululaiset pääsevät testaamaan täysin valmista VR-oppimisympäristössä näytettävää tarinaa.
(Artikkeli jatkuu kuvien jälkeen.)
Kuvateksti: Spesian henkilökuntaan kuuluva Jaana Meriläinen esittelemässä VR-lasien käyttöä. Kaikilta osallistuneilta oppilaita kerättiin palautetta VR-ympäristön testauksen jälkeen.
Ammattiopisto Spesian työelämäpalveluiden henkilökuntaa kannustettiin koulutuksissa annettujen palautteiden lisäksi lähettämään sähköpostitse vapaamuotoista palautetta työvalmennukseen keskittyvästä skenaariosta. Poimintoja työllistymisen asiantuntijoiden antamista palautteista toukokuulta 2023:
”Minusta tätä voidaan hyödyntää varmasti monellakin tavalla meillä Työelämäpalveluissa, koska tässähän on ihan valmis paketti siitä mitä työvalmentajan työ sisältää työnhaun ohjaamisen näkökulmasta kaikkine CV:n laatimisineen, työnhaun saatekirjeen kirjoittamisineen ja video CV:n tekemisineen sekä vielä työnantajalle soittamisineen.”
”Mielestäni siinä oli hyvin esitetty tärkeät asiat ja sopivasti huumoria. Luulisin, että tämä on tulevaisuuden tapa kertoa opiskelijoille työnhakuun liittyvistä asiakirjoista.”
”Todella hyvää työtä, tämä on erittäin hyvä! Ja käyttäisin kun esittelen opiskelijoille tai henkilökunnalle asioita/tilanteita, joissa voisin työvalmentajana olla opiskelijoiden tukena.”
”Mun ois hirveen helppo kuvitella, että tuota voisi hyödyntää opetuksessa, yksilövalmennuksessa ja mikäpä ettei jossain muodossa opotkin voisi hyötyä markkinoinnissa hakijoiden keskuudessa”
”Hankkeessa idearikkautta ja raikas käsikirjoitus sekä toteutus”
Lue lisää VOP – Virtuaalisesti omalla polulla -hankkeesta Haaga-Helian verkkosivuilta.
Tutustu Pako peruskoulusta -osioon ilman VR-laseja Thinglinkistä.
Haaga-Helian julkaisu: Virtuaalisen uraohjauksen polulla – Uraohjausta VR-ympäristöissä
Katso Pako peruskoulusta -traileri tästä: