• Kuka? Heikki Mäkinen, yhteisöohjaaja, Jyväskylä
  • Mitä yhteisöohjaaja tekee? Yhteisöohjaaja on opiskelijahuollon osa, jonka päävastuulla on pitää huolta ja parantaa yhteisöllistä hyvinvointia. Yhteisöohjaaja huolehtii, että opiskelijoiden on kiva tulla kouluun, ketään ei kiusata ja tauoilla olisi aina jotain tekemistä.

Tehtävänä olla opiskelijalle ”se joku”

Nuoret kaipaavat usein sitä, että joku turvallinen aikuinen näkee, kohtaa ja kuuntelee, antaa aikaansa ja on kiinnostunut. Heikki Mäkinen kertoo yhteisöohjaajan olevan tällainen matalan kynnyksen kontakti opiskelijalle:

– Yhteisöohjaaja on “se joku”. Tarkoitus on olla helposti lähestyttävä kuunteleva korva opiskelijalle. Kuraattorille tai psykologille ei aina ole saatavilla kiireettömiä aikoja, mutta yhteisöohjaaja on aina saatavilla turvallisena aikuisena ja ammattilaisena.

Yhteisöohjaajan työpäivien sisältö vaihtelee sekä oppilaitoksen, paikkakunnan että päivän kohtaamisten mukaan. Mäkinen aloittaa päivänsä usein perkaamalla sähköpostiaan, jotta saa osan viesteistä ja hallinnollisista töistä tehtyä ennen opiskelijoiden saapumista kouluun. Kun nuoret saapuvat paikalle, haluaa Mäkinen olla heitä vastassa.

– Monesti moikkailen opiskelijoita käytävillä heidän tullessa kouluun. Haluan toivottaa heidät tervetulleeksi kouluun joka päivä ja osoittaa, että on kiva nähdä taas.

Työpäivien sisällöt vaihtelevat tarpeen mukaan

Koulupäivän alettua Mäkinen lähtee usein yhden oppilasryhmän mukaan toiminnalliseen hetkeen. Yksi tällainen toiminta voi olla esimerkiksi pyöräily, jossa oppilaiden kanssa rinnakkain kulkiessa on oiva hetki vaihtaa kuulumisia. Oman lounaansa jälkeen Mäkinen käy tapaamassa vielä tauolla olevia opiskelijoita.

– Lounaan jälkeen opiskelijat pyörivät usein auloissa, jolloin käyn juttelemassa tai vaikka pelailemassa heidän kanssaan yhdessä.

Pelaaminen Mäkisen kanssa on yksi opiskelijoiden suosikkiaktiviteeteista. Mäkinen kertoo opiskelijoiden innostuksesta hymyssä suin.

– Opiskelijat usein odottavat, että pääsevät “löylyttämään Heikin”, Mäkinen nauraa.

Opiskelijoiden kanssa ajanvieton lisäksi yhteisöohjaajan tehtäviin kuuluvat sekä tietokoneella tehtävät kirjalliset työt, kuten raportit ja strategioiden luonti, kuin myös asioiden yleinen ylläpito. Mäkisen voikin löytää esimerkiksi järjestämässä liikuntavälinevarastoa tai tarkistamassa polkupyörien renkaita, jotta kaikki välineet olisivat kunnossa ja helposti opiskelijoiden saavutettavissa.

Opiskelijoiden matalan kynnyksen kontaktihenkilönä Mäkisen on jätettävä kalenteriin myös tyhjää tilaa. Kun opiskelija tarvitsee juttukaveria, Mäkinen kuuntelee.

– Saatan olla matkalla yläkerrasta alakertaan, kun opiskelija tulee kysymään, onko minulla hetki aikaa. Silloin kävelymatka voi äkkiä muuttua tunnin mittaiseksi.

(juttu jatkuu kuvan jälkeen)
Heikki Mäkinen seisoo rennosti oppilaitoksen aulassa.

Kuvateksti: Yhteisöohjaaja Heikki Mäkiseen törmää usein aulassa tai käytävillä, missä opiskelijatkin viettävät vapaahetkiään. 

Yhteisöohjaajan tulee olla muuntautumiskykyinen

Yhteisöohjaajan tärkeimpiä luonteenpiirteitä luetellessa esiin nousee muuntautumiskyky. Työssä tilanteet voivat muuttua nopeasti, ja oppilas tulee aina olla valmis ottamaan vastaan avoimesti ja positiivisella mielellä sellaisena kuin hän on.

– Tämä työ on monimuotoista, ja yhteisöohjaajan pitää pystyä mukautumaan moneen erilaiseen asiaan ja toimintoon. Positiivisuus ja ammatillinen ulospäinsuuntautuneisuus ovat tärkeitä ominaisuuksia yhteisöohjaajassa, Heikki kuvailee.

Vahvat sosiaaliset taidot auttavat myös vastaanottamaan opiskelijoiden puolelta tulevaa huomiota.

– Yhteisöohjaaja on kaikissa yksiköissä se henkilö, jonka opiskelijat tuntevat. Minä olen “meidän Heikki”, se “katokato Heikki”.

Joskus yhteisöohjaajan oma sosiaalinen kiintiö voi pursuilla yli äyräiden, kun työpäivät täyttyvät kohtaamisista. Silloin Mäkinen vetäytyy huoneeseensa tekemään hallinnollisia töitä.

– Se on hyvää tasapainottelua, ja hallinnolliset työt tulee tehtyä.

Parasta on kun innostus tarttuu ja itsetunto löytyy

Mäkisen mielestä palkitsevinta työssä on opiskelijan kasvupolun ja edistymisen näkeminen. Yhteisöohjaajana opiskelijoihin tutustuu hyvin, ja innostus tarttuu puolin ja toisin.

– Kun tarkoituksenani on saada opiskelijat innostumaan ja he oikeasti innostuvat, saan itse eräänlaisen flow’n päälle. Ne ovat työni tähtihetkiä, kun nuoret kokevat olonsa hyväksi ja innostuvat.

Joskus opiskelijan lähtökohdat ja alkutaival voivat olla hankalia. Onnistumiseen pääsy tuo Mäkiselle merkityksellisyyden tunnetta.

– Kun opiskelija itse tajuaa oman potentiaalinsa ja että hän on itse hyvä tyyppi. Sellaisen onnistumisen näkeminen on palkitsevinta, tiivistää Heikki Mäkinen yhteisöohjaajan työn hienouden.